Breaking News
Home / مقالات رشته عمران / مقاله مهندسی نگاهداشت پیشگیرانه در ماشین آلات و تجهیزات راهسازی وراهداری word

مقاله مهندسی نگاهداشت پیشگیرانه در ماشین آلات و تجهیزات راهسازی وراهداری word

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 مقاله مهندسی نگاهداشت پیشگیرانه در ماشین آلات و تجهیزات راهسازی وراهداری word دارای 11 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله مهندسی نگاهداشت پیشگیرانه در ماشین آلات و تجهیزات راهسازی وراهداری word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي مقاله مهندسی نگاهداشت پیشگیرانه در ماشین آلات و تجهیزات راهسازی وراهداری word،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن مقاله مهندسی نگاهداشت پیشگیرانه در ماشین آلات و تجهیزات راهسازی وراهداری word :

مهندسی نگاهداشت پیشگیرانه
در
ماشین آلات و تجهیزات راهسازی وراهداری

چكیده
تا كنون بررسی وتفكری درخصوص نحوه بكار گیرینگاهداشت پیشگیرانه Preventive Maintenance (PM ) برای ماشین آلات راهسازی و راهداری و عمرانی در كشورما صورت نگرفته است. هدف اصلی از این مطالعه بررسی امكان سنجی و پیشنهاد استقرار آن درپروژه های كاربر ماشین آلات و تجهیزات راهسازی و راهداری و عمرانی در كشور وذكر پاره ای از خسارتهای وارده بر اثر نبود سیستم جامع و مفید نگاهداشت پیشگیرانه و در مراحل بعدی مطالعه مكانیزم های انجام تاثیرات آن در روند نگاهداشت ،اندازه گیری میانگین زمانی خرابیها و موارد مشابه میباشد

.در نهایت با مطرح شدن این موضوع تفكر ایجاد سیستم جامع PM در اذهان ایجاد و درصدی هر چند جزئی در یك سیستم یا دستگاه اما در سطح كلان قابل توجه در بهبود وضعیت ماشین آلات مؤثر خواهد بود.

بلا تردید یكی از بنیانهای اساسی در اجرای پروژه های راهسازی و عمرانی ماشین آلات و تجهیزات راهسازی و راهداری است و از طرفی دستیابی به استانداردهای اجرای پروژه از هر نظر بدون داشتن تجهیزات و ماشین آلات مدرن و نگهداری وتعمیر بموقع آنها ، میسر نخواهد بود .

مبحث نگهداری وتعمیرات یكی از مباحث مهم در ماشین آلات و تجهیزات پروژه است كه از طرق مختلف منجر به افزایش بهره وری ورشد وتوسعه اجتماعی و كار آیی سیستمها میگردد. .چرا كه با توجه به كمیابی منابع اعم از انرژی ، نیروی انسانی و سرمایه و ……. می تواند كمك بزرگی در جهت دستیابی به اهداف فوق الذكر بنماید.

سیستم برنامه ریزی نگهداری وتعمیرات و وظایف وفعالیتهایی كه در آن منظور شده است از دیدگاه سیستمی میتواند مد نظر قرار گرفته و بصورت جامع كلیه فعالیتها و وظایف را تعریف نماید و بر این منوال به طراحی سیستمی جامع جهت رسیدن به اهداف

تعریف شده ، اقدام شود.
امروزه استفاده روز افزون از كامپیوتر برا ی تجزیه و تحلیل دقیق اطلاعات ،می تواند با ارائه روشها و برنامه های خاص ، چگونگی كاربرد كامپیوتر را در مبحث نگهداری وتعمیرات ، مورد بحث قرار گیرد. طی سالهایی كه انواع ماشین آلات و تجهیزات مكانیكی توسعه پیدا كرده و تعمیرات آنها پیوسته به عنوان یكی از مهمترین مسائل بهره برداری مورد توجه بوده است

و در این رابطه تلاش برای دستیابی به روشهایی جهت افزایش هر چه بیشتر كارآیی وایمنی كار وكاهش نیازمندیهای تعمیراتی از اهمیت خاصی برخوردار بوده است .توسعه وبهبود روشهای نگهداری به دلیل پیشرفتهای تكنیكی در ساختمان تجهیزات مكانیكی و ماشین آلات پرقدرت،پیچیده وگران قیمت غیر قابل اجتناب می باشد.اعمال یك برنامه مؤثر پیشگیری از نقص تجهیزات و سیستمهای مكانیكی ، كاهش هزینه های مستقیم و غیر مستقیم
1
را برای صنایع تولیدی و ماشین آلات پروژه های عمرانی به همراه خواهد داشت.در واقع پیش بینی زمان دقیق خرابی و تعمیر ، كاهش هزینه تعمیرات و كاهش وقفه های زمانی در بهره برداری از ماشین آلات ،امكان برنامه ریزی مؤثرتر در تولید ،اجرای پروژه های عمرانی افزایش ایمنی ،صرفه جوئییهای مالی وبطور كلی افزایش بازده اقتصادی را بوجود می آورد. سیستمهای اتوماتیك دراثر پیشرفت طبیعی تمدن در قرن حاضرارائه شده اند .

این سیستمها به معنای وجود دستگاههای پیچیده تر و استفاده كمتر از نیروی انسانی در گیر در تولید می باشند . ا ما مقدار نفر-ساعت

مصرفی در نگهداری و تعمیرات سیستمها به نسبت سیستمهای قبلی زیادتر می باشد
عملكرد صحیح ماشین آلات همانگونه كه از اهمیت این موضوع پیداست چه در زمان صلح و چه در زمان جنگ ساخت وبه بهره برداری رساندن پروژه هایی مانند فردگاهها ، اسكله های بنادر ، راه آهن و شبكه های ارتباطی راهها و آزادراهها ركن بسیار مهم و قابل توجه می باشد.

و اهمیت شبكه های ارتباطی بر هیچكس پوشیده نیست و از آنجایی كه دوران انجام كار بصورت یدی قرنهاست كه طی شده است لذا ماشین آلات و تجهیزات راهسازی وعمرانی پایه واساس ساخت و ساز در این مقوله است آماده بكار بودن این تجهیزات نیز اهمیت حیاتی در ساخت وساز می باشد .
در زمینه راهداری ونگهداری پروژه های به اتمام رسیده اهمیت ماشین آلات به سهولت قابل درك است .به عنوان مثال در فصل زمستان در صورت نقص ماشین آلات راهداری راههای ارتباطی در مواقع بارندگی قطع میگردد و كلیه فعالیتهای خدماتی ، بهداشتی ،اقتصادی ، نظامی ………مختل میگردد، لذا با اندكی تأمل اهمیت نگهداری وتعمیرات (نت) در ماشین آلات راهسازی وراهداری و آماده بكار نمودن این تجهیزات قابل در ك بوده و نیازی به ادای توضیحات بیشتر نمی باشد.

نت پیشگیرانه عبارت است: از بازرسیهای دوره ای به منظور تشخیص شرایطی است كه ممكن است باعث خرابیهای اظطراری ، ركود تولید ، متوقف گردیدن فعالیت ماشین آلات پروژه ، یا اشكالات زیان آور در عملكرد ماشین آلات وتجهیزات بشوند .

همچنین ، تعمیرات پیشگیرانه شامل عملیات تعمیراتی به منظور حذف ،كنترل یا تغییر شرایط حاصل شده روی ماشین ، در مراحل اولیه ای كه این شرایط ایجاد شده است می باشد.. و بعبارتی تمام عملیات و فعالیتهای لازم برای نگاهداشت یك ماشین یا یك سیستم یا دستگاه یا قطعه تا بتوان آن را در وضعیت مطلوب واز قبل تعریف شده برای بهره برداری حفظ نمود. را نگاهداشت پیشگیرانه گویند .

دلایل از كار افتادگیها جهت تسهیل در امر پیشگیری:
بازرسین P.M علاقه مندند بدانند كه چطور یك جزءخواهد شكست تا اینكه بتوانند مكانیزم وقوع شكست را كاهش داده و یا آن را حذف نمایند . برای مثال گرما عمومی ترین حالت شكست برای قطعات الكتریكی و مكانیكی است .

اصطكاك سبب بروز گرما در مونتاژهایی است كه نسبت به یكدیگر و بر روی هم حركت دارند و اغلب گرما همراه با سائیدگی (فرسودگی ) مواد است كه منجر به شكستهای زیادی می گردد . احتمال اینكه هر قطعه متحرك در یك ظرفیت بالا بشكند ، وجود دارد لذا نامزد خوبی برای P.Mاست.مواردزیر علل شكست هستند :
1- سایش
2-جدا شدن اتصال
3-آلودگی
4-كثیفی
5-بی مبالاتی و غفلت كارگر
6-دوره زمانی كه در طی آن مواد انبار شده باشد
7-فشار
8-ارتعاش
9-سروصدا (ناهنجار كار كردن )
10-بد استعمال كردن
11-تخلیه شدن مواد تحلیلی مصرفی
12-خوردگی
13-خستگی و اصطكاك
14-پنچر شدن- سوراخ شدن
15-ضربه (شوك)
16-درجه حرارت زیاد
17-پوسیدگی
18-بارگیری اضافی
2
با توجه به مطالب ذكر شده تحلیل واقعی از بكار گیری ماشین آلات راهسازی در پروژه های عمرانی و بررسی دوره توقف و افت راندمان وزمان ازدست رفته در پروژه وكاهش راندمان مفید بدلیل نبود سیستم مهندسی نگاهداشت مطلوب علی الخصوص مهندسی نگاهداشت پیشگیرانه در پروژه های نمونه میانگین گیری و ارائه گردیده است.

بررسی اول:1- نوع دستگاه : بلدوزر D8N كاترپیلار
2-میانگین فعالیت مفید استاندارد در شبانه روز حداقل 18 ساعت می باشد كه در طی یك هفته 126 ساعت می بایست فعالیت نماید.
3-سختی زمین محل فعالیت میانگین سنگ ،
خاك و دج منظور شده است

نمودار وضعیت عملكردیكدستگاه بلدوزر كاترپیلار D8Nدر یك هفته بصورت میانگین
حجم جابجایی(متر مكعب)
حجم پیش بینی شده
6000
5000
4000
متر مكعب 2400 كار انجام شده 3000
2000

1000

روز 7 6 5 4 3 2 1 0000
(شرایط فعالیت در پروژه مورد بررسی بهترین شرایط ممكن در كشور بوده است)
راهنما:
1-عملكرد و كار انجام شده واقعی
2-عملكرد و كار پیش بینی شده با توجه به شرایط و وضعیت پروژه
3-درصد عملكرد مفید متر مكعب 100% 6000
40% = x 2400

3
4-درصد توقف وزمان از دست رفته(نود ساعت) بعلت نقص فنی
100 % 126
5/71%X = 90
با توجه به بررسی بعمل آمده 5/71درصد ساعت عملكرد دستگاه بعلت نقص فنی مورد بهره برداری قرار نگرفته و هدر رفته است كه با اجرای طرح P.M. می توان درصد توقف را كاهش داد .
ساعت كار مفید: 36 ساعت
ساعت توقف بعلت نقص فنی : 90 ساعت در نمودار بصورت واقعی بمدت پنج روز بدلیل نقص فنی متوقف بوده است .

بررسی دوم:جدول عملكرد لودر و كمپرسی
// // / // // / // لودر كمپرسی میزان خاكبرداری با فاصله حمل ثابت
تعداد دستگاه آماده بكار پیش بینی شده 2 12 پیش بینی شده / 12000متر مكعب
تعداد دستگاه سالم كه كار انجام داده 2 7 انجام شده /7310 متر مكعب
تعداد دستگاه متوقف بعلت نقص فنی – 5 انجام نشده/4690 متر مكعب
استاندارد عملكرد 2 12 20000 متر مكعب

در صورت سالم بودن لودر ها بعلت نقص كمپرسیها عملاً افت راندمان داریم و این امر ارتباط و سلسله وار بودن فعالیت ماشین آلات مختلف را در پروژه را نمایان می سازد،كه باز هم اهمیت نگهداری و تعمیرات را بیشتر می نماید.در صورت نقص یك لودر و سالم بودن كمپرسی ها راندمان واقعی به نصف تقلیل پیدا می كند.

4

حجم عملكرد استاندارد حجم جابجایی(متر مكعب)

20000
19000
18000
17000
16000
15000
14000
پیش بینی شده در پروژه 13000
12000
11000
10000
9000
متر مكعب انجام شده واقعی 7310 8000
7000

6000

5000
4000

3000

2000

1000

روز 7 6 5 4 3 2 1 0000
1-درصد عملكرد متر مكعب در مقایسه با مقدار پیش بینی شده
100% 12000
61% = x 7310
2-درصد عملكرد متر مكعب در مقایسه با مقدار استاندارد
100% 20000
55/36%X = 7310
5

(شرایط فعالیت در پروژه مورد بررسی بهترین شرایط ممكن بوده است)
با توجه به بررسی بعمل آمده 61درصد عملكرد دستگاه بعلت نقص فنی مورد بهره برداری قرار نگرفته و هدر رفته است كه با اجرای طرح P.M. می توان درصد توقف را به میزان قابل توجهی كاهش داد .و در مقایسه با استاندارد جهانی 55/36%راندمان مفید دستگاه بوده كه بسیار اسفناك می باشد و جای تأمل دارد وعملأ دوره اتمام پروژه های عمرانی در كشور بطور معمول سه برابر مدت پیش بینی شده زمان می برد. كه این امر نشانگر این است كه در صورت مهیا بودن شرایط و عدم نقص دستگاه مدت زمان لازم برای عملیات خاكبرداری به یك سوم تقلیل پیدا می نماید.
نتایج تحقیق :
باتوجه به بررسی بعمل آمده این امر كاملاً واضح و روشن است كه در صورت اجرای مهندسی نگاهداشت پیشگیرانه P.M. درصد توقف بعلت نقص علی الخصوص نقصهای جزئی كه در صد قابل توجهی از دوره توقف را در ماشین آلات به خود اختصاص داده اند كاهش یافته و با صرف اندكی هزینه راندمان عملیات مفید دستگاه به مقدار قابل توجهی افزایش می یابد.

6
تحقیق در مورد هزینه و زمان صرف شده در تعمیرات در یك شركت نمونه
با توجه بررسی بعمل آمده در یك شركت معظم ارائه دهنده خدمات ماشین آلات طی سالهای 1379و1380نتایج ذیل جمع بندی شده است.

جدول وضعیت تعمیرات انجام شده و دستگاههای بازسازی شده
(در مجموعه تعمیرگاهی شركت مورد تحقیق)
سال تعداد دستگاه تحت تعمیر و بازسازی(مانند بلدوزر –لودر –كمپرسی….. فضای مورد استفاده جهت تعمیرات (متر مربع) هزینه صرف شده جهت تعمیرات(یال)
79 36 3800 000/000/487/3
80 119 10500 000/900/491/12
جمع كل 155 14300 000/900/978/15

شركت فوق با توجه به اینكه فعالیتهای تعمیراتی در شعبات خود داشته است جدول ذیل نیز به فعالیتهای تعمیراتی شركت اضافه میگردد.

سال تعداد دستگاه تحت تعمیرات
موردی (مانند بلدوزر –لودر –كمپرسی…..) تعداد شعبه تحت پوشش هزینه صرف شده جهت تعمیرات(یال)
79 152 10 000/000/480/1
80 259 17 000/000/840/2
جمع كل 411 27 000/000/320/4

جدول مقایسه نیروی انسانی و زمان كل (با احتساب زمان هدر رفته بنا مورد نیاز جهت بازسازی اساسی ماشین آلات

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

About admin

Check Also

مقاله تخریب بتن word

 مقاله تخریب بتن word دارای 27 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word …